TIP 1: Maak met je kind goede afspraken over veiligheid

Voorbeelden van afspraken die je kan maken zijn:

  • Deel online geen persoonlijke gegevens
  • Koop online niets zonder jouw toestemming

TIP 2: Zoek hulp en advies als je er zelf niet uitkomt

Websites waar je terecht kunt voor hulp en advies:

Nederlands Jeugdinstituut

Deskundigen geven antwoord op vragen over kinderen en media gebruik

Meldknop.nl

Hier kan je een vervelende ervaring met internet melden en krijg je advies over welke organisatie je verder kan helpen.

TIP 3: Vertel je kind waar hij of zij nog meer hulp kan vragen

Bijvoorbeeld bij:

Vraaghetdepolitie.nl

Op deze site van de politie vind je veel informatie over verschillende onderwerpen. Je kunt de politie vragen stellen tijdens speciale chatavonden.

Kindertelefoon

Voor kinderen vanaf 8 jaar is er De Kindertelefoon. Hier kan je kind terecht wanneer ze een onderwerp niet in hun omgeving durven, kunnen of willen bespreken.

TIP 4: Maak je kind bewust van verborgen reclame die je kind online tegen zal komen

Leg je kind bijvoorbeeld uit dat veel vloggers betaald worden om producten aan te raden.

Reclamewijs

Op deze website kunnen kinderen via het spelen van een game leren wat reclame is en hoe bedrijven hen proberen te verleiden om iets te kopen.

TIP 5: Heeft je kind zonder jouw toestemming online veel geld uitgegeven? Dan kan je dit misschien terugdraaien

Kijk voor uitleg hiervoor op:

Consuwijzer

Hier vind je uitleg over het terugdraaien van een dure aankoop of een abonnement door je kind.